Tešíme sa na Vašu návštevu :)

Najčastejšie chyby dronistov: 5 situácií, ktoré vedú k páde dronu

Šťastní dronisti sú tí, ktorí sa učia z chýb ostatných. Pridajte sa k nim aj vy a zistite, ako predísť pádu a poškodeniu vášho dronu. Jednou zo zásad je nelietať v športovom režime a členitom prostredí, ktoré ruší GPS aj senzory.

 

 

Keďže okrem predaja zabezpečujeme aj servis dronov značky DJI, Yuneec a Syma, najčastejšie chyby letcov vychádzajú z našich vlastných skúseností a poznatkov.

1. Lietanie v športovom režime

Medzi charakteristické vlastnosti DJI dronovpatrí široká ponuka letových režimov. Tie sú prispôsobené špecifickým letovým štýlom a jedným z najobľúbenejších je režim pre športové lietanie s dôrazom na maximálnu rýchlosť a bleskové manévrovanie.

 

V športovom móde sú však deaktivované všetky bezpečnostné systémy pre predchádzaniu zrážke, a práve to je pre neskúsených dronistov kameňom úrazu. Okrem rýchlosti v tomto režime dochádza aj k zvýšeniu citlivosti ovládača. Vďaka tomu môžete s dronom robiť rýchlejšie manévre a vyberať naozaj ostré zákruty.

 

Športovým módom sú vybavené drony zo série Spark, Mavic aj Phantom.

 

S rýchlejším lietaním sa však zvyšuje pravdepodobnosť zrážky, ktorej by inak dokázali zabrániť senzory proti nárazu, no ako sme už písali, tie sú v športovom režime neaktívne.

 

Takže ak práve nie ste dronový pretekár, ale skôr fotograf, ktorému sa určite nechce hľadať servis dronov, lietať v športovom režime je pre vás zbytočné.

 

Či máte aktivovaný režim športového lietania, zistíte úplne jednoducho. Stačí sa pozrieť na prepínač diaľkového ovládača a z režimu S (Sport) ho prepnúť do P-módu, v ktorom sú aktívne všetky bezpečnostné senzory vášho dronu.

 

Komunita dronistov zvykne športový režim nazývať aj ako Crash Mode. Pri ňom sa neskúsení letci návšteve servisu DJI dronov pravdepodobne nevyhnú. Zdroj: DJI

2. Cúvanie a lietanie bokom

Postupným vývojom sa technologická a bezpečnostná výbava dronov približuje k dokonalosti, no ani to nie je zárukou, že sa váš dron vyhne úplne každej prekážke. Množstvo cenovo dostupných dronov je vybavených senzormi, ktoré dokážu monitorovať iba objekty pred sebou.

 

To znamená, že pri bočnom lete nemajú šancu na prekážku zareagovať. Takže pokiaľ ju nespozorujete vy, môžete dúfať, že to s vaším dronom „dopadne“ čo najlepšie. To isté platí pri cúvaní.

 

Z našich skúseností so servisom dronov môžeme potvrdiť, že ak vaše zariadenie nie je vybavené zadnými a bočnými senzormi, pri lietaní sa oplatí držať s dronom očný kontakt.

 

Pokiaľ však vlastníte DJI Mavic Airalebo iný novší model, obávať sa z nárazu počas cúvania nemusíte. Tento dron bol totiž ako prvý, ktorý bol vybavený aj zadnými senzormi.

 

Nový DJI Phantom 4 Pro V2.0 je dokonca ešte vyspelejší, pretože obsahuje systém senzorov pre detekciu prekážok až v piatich rôznych smeroch.

3. Lietanie v členitom a uzavretom priestore

Čím je prostredie na lietanie členitejšie, tým väčšia je pravdepodobnosť straty signálu a s tým spojenej havárie. Neplatí to však len pri lietaní v interiéri, ale aj na miestach vo voľnom priestranstve – napríklad v údoliach či lesných cestičkách.

 

V zúženom prostredí často dochádza k zhoršenému šíreniu signálu a v takom prípade nemusí dron reagovať na vaše pokyny.

 

 

Samostatnou kapitolou je lietanie vo vnútri budov, kde signál medzi ovládačom a dronom môže ovplyvňovať elektromagnetické pole. Budovy však majú negatívny vplyv aj na fungovanie GPS.

 

Možno si poviete, že váš DJI Mavic je vybavený inteligentnými senzormi, ktoré odstránia riziko havárie. Čiastočne áno, no pokiaľ lietate v miestnosti s kobercom, berte na vedomie, že tieto drony pracujú s ultrazvukovými vlnami, ktoré koberec neodráža, ale pohlcuje.

 

Ak predsa len chcete lietať vo vnútri, určite si zaobstarajte ochranné kryty. V opačnom prípade je pravdepodobné, že skôr či neskôr budeme musieť investovať do opravy dronu.

4. Lietanie nad vodou

Pri lietaní sa netreba vyhýbať iba vysokým budovám, davom ľudí, stromom, elektrickému vedeniu, ale aj vode. Ak by ale toto pravidlo dodržiavali všetci dronisti, určite by sme sa nepozerali na krásne zábery so západom slnka nad morom, ostrovy či surferov.

 

Lietať nad vodou vám samozrejme nikto zakázať nemôže, no mali by ste mať na vedomí, že rozbitý dron sa opravuje jednoduchšie ako utopený. Ľudia, ktorí lietajú nad vodou, sa často dopúšťajú chyby pri návrate domov, keď namiesto pevniny pristávajú na lodi, ktorá je v pohybe.

 

Utopené drony putujú do servisu najčastejšie kvôli neúspešnému pokusu o pristátie na lodi.

5. Nesprávne nastavenie funkcií

Inteligentné systémy dronov DJI sú prispôsobené tomu, aby sa vyhýbali prekážkam a tým minimalizovali riziko zrážky. Nič však nefunguje stopercentne, pretože niektoré objekty sú pre senzory aj tak neviditeľné.

 

Platí to hlavne o prehľadných a drobných prekážkach ako sú drôty elektrického vedenia či vetvičky stromov.

 

V určitých podmienkach však môže zapríčiniť zrážku aj súhra nesprávneho použitia či nastavenia letového režimu. Zradný býva napríklad mód blokovania letového kurzu (Course Block Mode) alebo nesprávne nastavenie maximálnej letovej výšky pri návrate domov (RTH).

 

Výrobcom stanovená výška, pri ktorej sa dron po strate signálu vráti domov, je 30 metrov. Našťastie si ju dokážete upraviť a v aplikácii, takže ak sa vo vašom okolí nachádzajú vyššie budovy alebo stromy, táto hodnota by mala byť väčšia ako je najvyššia prekážka v okolí.

 

 

Veríme, že tieto rady zúžitkujete a budete na nich počas lietania so svojím dronom myslieť. Pokiaľ sa vám ale podarí trafiť aj tú najmenšiu prekážku a váš dron namiesto hladkého pristátia absolvuje prudký pád, nezúfajte.

 

V Aeromodel.sk sa okrem predaja špecializujeme aj na záručný a pozáručný servis dronov značky DJI, Yuneec a Syma.

 

Pokojne sa však na nás obráťte aj keď hľadáte servis dronov inej značky. Ku každej požiadavke pristupujeme individuálne – je preto jedno, či ste so svojím dronom havarovali do budovy, stromu alebo spadli do vody.

 

Kontaktujte nása zistite, ako u nás prebieha servis dronov.

 

 

 

https://www.aeromodel.sk/servis-dronov-dji--yuneec--syma/